пʼятниця, 24 квітня 2020 р.

Поради психолога

Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. "Булінг" – це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу

  • Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
  • Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.
  • Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно. 
  • Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося - не можуть реалістичо пояснити.
  • Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
  • Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
  • Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
  • Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
  • Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.

Скільки дітей страждають від булінгу

Більшість дітей, які піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюють цього. В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець». 
У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути непривітними до інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів — діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу.
Обов’язок шкільного психолога, вчителя — виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.

Чому діти стають жертвами булінгу

Психологи визначають декілька основних причин:
  • Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
  • Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька...Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.
  • Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.

Що робити батькам

  • У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
  •  Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
  • Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
  •  Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
  •  Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
  • Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
  • Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.
  •  Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
  • Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.
  • Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
  • Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.
  •  Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
  • Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
  • Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

Що робити вчителям

Завдання вчителів - відслідковувати ситуацію в класі. Спеціалісти-конфліктологи пропонують дуже корисне завдання, яке допомагає визначити, чи є в колективі діти, які перебувають в ситуації жертви. 
Перед початком уроків попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей «забули», не згадали зовсім.
Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.

Як допомогти дитині-агресору

Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина - агресор, радимо: 
  •  Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".
  • Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
  •  Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
  •  Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
  • Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
  • Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
  • Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
  • Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
  • Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
  • Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.

Чому важливо вчасно відреагувати

Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.
Ті, хто піддаються булінгу:
  • втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;
  •  відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;
  • втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;
  • втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчуванням (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).

неділя, 19 квітня 2020 р.

Весни обірване суцвіття


26 квітня 1986 року о 1-23-47 за київським часом сталася найбільша техногенна аварія в історії людства — з різницею у дві секунди відбулись два вибухи на четвертому реакторі Чорнобильської АЕС, в результаті яких сумарна радіація ізотопів, викинутих в повітря, склала 50 мільйонів кюрі, що в 30-40 разів більше, ніж при вибуху бомби в Хіросімі в 1945 році. Основні наслідки аварії були подолані за 7 місяців. Кількість людей, що брали участь в гасінні пожежі на ЧАЕС, становила 240 тис. Всі вони отримали високі дози радіації. Однак саме пожежникам вдалось врятувати нас від справді серйозної катастрофи – сильного водневого вибуху, який міг стати наступним етапом трагедії.
Дізнатися більше:
Книги
  • Алексієвич, Світлана Олександрівна. Чорнобиль: Хроніка майбутнього [Текст]: короткі розповіді / Світлана Алексієвич; пер. Оксана Забужко, – К.: ФАКТ, 1998. – 194 с.
  • Ганоцький, В. Ф. Чорнобиль – наш біль [Текст]: повість-реквієм / В. Ф. Ганоцький. – Кіровоград: Центрально-Українське видавництво, 2006. – 72 с.
  • Гуцало, Є. П. Скажений чорнобильський собака [Текст]: вибрані твори / Є. П. Гуцало.– К.: Знання, 2014.– 221 с.
  • Гусєв, О. П. Кайдани Чернобиля [Текст]: документально-публіцистична повість / О. П. Гусєв. – К.: ЕКМО, 2006. – 450 с.
  • Драч, Іван. Чорнобильська мадонна [Текст]: Поезія: Посібник для 11 класу / Іван Драч; укл. Валентина Казакова. – Х.: Ранок: Веста, 2002. – 47 с.
  • Колесников С. В. Весни обірване суцвіття [Текст]: вірші. – Кіровоград: Державне центрально-українське видавництво, 1995. – 48 с.
  • Костін, І. Ф. Чорнобиль [Текст]: сповідь репортера / І. Ф. Костін. – К.: Мистецтво, 2002. – 320 с.: іл. – 192.31 грн.
  • Ми переможені Чорнобилем [Текст] / автор-упор. В. Бондар. – Кіровоград: Центрально-Українське видавництво, 1996. – 144 с.
  • Чорнобиль-поруч [Текст]: фотоальбом. – К.: Дніпро, 2000. – 199 с.
Публікації
  • Борона, Д. Чорнобиль [Текст]: вірш / Д. Борона // Слово і час. – 2013. – 23 квітня. – С. 1.
  • Вірші та пісні про Чорнобиль [Текст] // Класний керівник. – 2012. – № 7. – С. 15-16.
  • Вовк, О. В. Урок позакласного читання "Чорний біль нашої землі" [Текст] / О. В. Вовк // Зарубіжна література в школі. – 2013. – № 13-14. – С. 48-52. Зміст: "Політ журавлів над нетолоченими травами".
  • Гіркий чорнобильський полин [Текст] // Позакласний час. – 2016. – № 3. – С. 11-12.
  • Горчинська, О. Стежками мертвого міста [Текст]: Прип’ять / О. Горчинська // Я вивчаю українську. – 2013. – № 4. – С. 30-31.
  • Єременко, О. З відстані болю: до пломінця Чорнобильської свічі [Текст]: пекельний рай у повісті Катерини Мотрич "Політ журавлів над нетолоченими травами"/ О.Єременко// Українська література в загальноосвітній школі. – 2012. – № 11. – С. 8-11.
  • Єрмакова, В. Чорнобиль: два кольори [Текст]: книжкова виставка / В. Єрмакова // Шкільна бібліотека. – 2012.– № 5. – С. 108-109.
  • Жуков, Борис. Озверевшее пространство [Текст]: про Чернобыльскую зону отчуждения рассказывает старший научный сотрудник Института проблем безопасности АЭС – Сергей Паскевич / Борис Жуков // Вокруг света. – 2011. – № 4. – С. 51-58.
  • І сум, і біль... [Текст]: 25 років від дня Чорнобильської трагедії. Фотоілюстрації Ігоря Костіна // Позакласний час. – 2011. – № 4. – Кольорова вкладка.
  • Крячко, Г. У полоні осатанілого атома, або Сорок дев’ять зависань над реактором [Текст]: 25 років Чорнобильської трагедії / Г. Крячко // Народне слово. – 2011. – 21 квітня. – С. 10.
  • Лучанінова, О. Л. Чорнобиль – рана незагойна [Текст] / О. Л. Лучанінова // Позакласний час.– 2013.– № 5-6.– С. 54-58.
  • Марець, Г. Я. "Чорний біль квітучої землі" [Текст]: створення групової аплікації. (Курс "Образотворче мистецтво", 7-й клас) / Г. Я. Марець // Мистецтво в школі. – 2012. – № 4. – С. 28-29.
  • Мікульонок, І. О. Місто білого ангела [Текст]: Славутич / І. О. Мікульонок // Країна знань. – 2012. – № 8. – С. 40-42.
  • Мікульонок, І. О. Мовчазні "мешканці" мертвого міста [Текст] / І. О. Мікульонок // Країна знань. – 2012. – № 8. – С. 38-39.
  • Не відболить: чорнобильська нота української поезії [Текст] // Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. – № 4. – С. 2-3.
  • Орел, С. Чорнобиль наших душ [Текст]: до 15-ї річниці Чорнобильської аварії / С. Орел // Вечірня газета. – 2001. – 27 квітня. – С. 10.
  • Орленко, Лілія. Чорнобиль гірким спомином стукає в серце [Текст] / Лілія Орленко // Шкільний Світ.– 2012.– № 12. – С. 11-15.

Посилання




Чорнобильська трагедія — біль України


Минуло 34 роки, а чорний день Чорнобильської трагедії продовжує хвилювати людей: і тих, кого він зачепив своїм недобрим крилом, і тих, хто пізніше народився далеко від покривдженої землі. Цей день не минув безслідно, він розплодив по світу багато трагедій; він буде завжди об'єднувати всіх одним спогадом, однією печаллю, однією надією.
Уже давно віддзвеніли чорнобильські дзвони, а ми все ще пам'ятаємо тих, хто пішов у вогонь, — вони увійшли у стогін і душу, болем зчорнену до дна:
Рахунок буде 904.
 Всіх поіменно у незабуття.
І буде суд, який поверне віру,
Та не поверне молоді життя.
Хто квітень наш отак підступно зрадив,
Що стільки горя, аж рида весна?
І хто тепер такій біді зарадить?!
Щоб жив Дніпро і щоб жила Десна.
(Д.Павличко)
Про Чорнобильську трагедію  класний керівник Боярко В.В.  поінформувала онлайн  батьків та учнів 6 класу  і запропонував переглянути  фільми  «Чорнобиль. Як це було…» за посиланням:


пʼятниця, 10 квітня 2020 р.

Вітаємо з ювілеєм

Сьогодні, 10 квітня, учасник війни, вчитель, шановна жителька села Созонівка Ткаченко Ольга Павлівна відзначає ювілей- 90-річчя! Ольга Павлівна частий гість у нашому НВК, діти полюбляють слухати її вірші та розповіді про минулі часи. Такий ювілей — дуже важлива і значима подія, адже далеко не кожному судилося зустріти настільки поважний вік.Бажаємо, щоб здоров’я не підводило, життєлюбність і оптимізм ніколи не припинялися, а близькі люди радували своєю турботою та увагою. Нехай кожен день дарує радість і позитивні емоції, адже це і є запорука довголіття. Ще багато років окрилюйте нас своєю творчістю та будьте здорові!

четвер, 9 квітня 2020 р.

Історія про ЗЕРНЯТКО МОВИ.


В кожному з нас є це маленьке зернятко. Воно передавалося та передається з покоління в покоління. Прабабця  передавала в момент народження своїй  дитині, бабця в свою чергу  мамі, а мама  – новому нащадкові. При цьому  кожен знав, що ЗЕРНЯТКО  треба  проростити в собі, щоб передати далі, бо воно може загинути.  І тоді мова в родині зникне.
Українська мова існуватиме, доки нею говоритимуть наші діти. Ми можемо  як завгодно  пишатися  своїм  знанням мови, мелодійною вимовою чи багатим словником, та найбільше, що можемо зробити для своєї мови, виховати  україномовних  дітей.
Добірка ЦІКАВОГО КОНТЕНТУ ДЛЯ БАТЬКІВ
«жИВЕ МОВА – ЖИТИМЕ Й НАРОД!»
1. СІМ СПОСОБІВ ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ МОВОЮ
2. «МОВА МОЇХ БАТЬКІВ – МОВА МОГО ДУХУ»
Як привчити дитину до української? Розповідає філолог Ольга Шевчук-Клюжева
3. Уроки державної мови http://mova.kreschatic.kiev.ua/
4. 20 цікавих фактів про українську мову, які слід знати
5. відеоролик – Цікаві факти про українську мову
6. Факти про українську мову, які варто знати кожному
7. Ярина Цимбал
Виберіть українську
8. Розмовляй українською
Українська мова існуватиме, доки нею говоритимуть наші діти. Ми можемо як завгодно пишатися своїм знанням мови, мелодійною вимовою чи багатим словником, та найбільше, що можемо зробити для своєї мови, виховати україномовних дітей. Очевидно, цю проблему не вирішити лише мовним законом, який частіше не виконуватимуть, ніж дотримуватимуть його букви.
Треба послідовно працювати на україномовну комунікацію, створювати україномовне середовище, побут, контент. Наші діти повинні дивитися україномовні мультики й кіно, співати україномовних пісеньок, гратися з україномовними виховательками, читати україномовні книжки, слухати україномовне радіо й музику, вчитися в україномовних педагогів і навіть дражнитися україномовними дражнилками. І над цим усім треба працювати. 

БАТЬКИ  ПОВИННІ  БУТИ ПРИКЛАДОМ ДЛЯ ДІТЕЙ. У родині 100% українській  МАВ би панувати культ українського спілкування, читання книг, їх обговорення. Дітипрекрасні психологи. Якщо вони впіймають вас на байдужості до рідної вашої мови, відразу цим скористаються.
Гадаю, ви зрозуміли ідею.  І якщо ви патріот, не поспішайте лізти на барикади в соціальних мережах, краще заговоріть до своєї дитини рідною мовою: заспівайте українську колискову, прочитайте українську казку, вивчіть український віршик. Батьківщину, матір і мову не вибирають. Хоча мову таки вибирають... батьки для дітей.
Виберіть українську!